Co je dobré na spaní

Dnešní doba by se dala charakterizovat dvěma slovy – spěch a stres. To s vámi může (ne)pěkně zatočit a vybrat si svou daň v podobě problémů se spánkem. Co je tedy dobré na spaní, pokud nechcete sahat po chemickém koktejlu z lékárny?

5 pravidel spánkové hygieny

Večer je časem, kdy potřebuje tělo i mysl mít možnost se zklidnit po náročném dni a poté se v noci zregenerovat kvalitním spánkem. Většina dospělých lidí potřebuje 7 až 9 hodin spánku denně.

1) Spánkový rozvrh

Pro začátek je pro zdravý spánek důležitá spánková rutina. Choďte spát každý večer ve stejný čas a ráno se také probouzejte ve stejnou dobu. Vyhněte se spánku přes den, výjimku tvoří maximálně půl hodinový šlofík.

2) Klid před spaním

Večer už vypněte a neřešte problémy uplynulého dne nebo ty, které vás čekají zítra. Pomoci vám s tím může třeba meditace.

3) Zdravý životní styl

Důležitým faktorem, který ovlivňuje kvalitu spánku je životospráva. Příliš mnoho tučných a smažených jídel zatěžuje organismus a velký příjem cukru může být večer překážkou usnutí. Pokud sladkému nemůžete odolat, jezte jej pouze v dopoledních hodinách. Problémové položky jsou také káva, alkohol a cigarety. Pokud můžete, vynechte je zcela.

4) Dostatek pohybu a pobyt na čerstvém vzduchu

Tělo, příjemně unavené po celém dni, se snáze uloží ke spánku. Všeho ale moc škodí, takže to s fyzickou aktivitou nepřehánějte, příliš vyčerpaný organismus může mít s usnutím také problémy. Hlavně náročná fyzická aktivita těsně před spaním není to pravé ořechové. Krátká procházka na čerstvém vzduchu nebo jóga jsou tou pravou volbou.

5) Omezte modré světlo

Modré světlo na vás svítí po celý den - nejen z obrazovek a chytrých telefonů, ale dokonce i z osvětlení. Problémem je však večer, jelikož ovlivňuje hladinu spánkového hormonu melatoninu. Ráno je modré světlo žádané, protože vás nakopne třeba jako káva, večer je jeho efekt však nežádoucí. Zkuste tedy alespoň hodinu před spaním vše vypnout. Odrazí se to i na kvalitě vašeho spánku. 

Jak na kvalitní spaní pomocí bylin

sm_neo_sleep_2

Dříve než sáhnete po tabletkách z lékárny, odevzdejte se do péče přírody. Klasikou jsou čaje z jednotlivých bylin nebo čajové směsi. Za vyzkoušení stojí také bylinné koupele nebo voňavá aromaterapie. Aromatické byliny s uklidňujícími účinky přináší kvalitní spánek.

Patří mezi ně například meduňka se svým citronovým aroma, heřmánek nebo třeba levandule, jejíž samotná vůně má uklidňující účinky na tělo i mysl, čehož využívá aromaterapie, nebo se z ní vyrábějí polštářky na spaní. Kozlík má mírně sedativní účinky a pomáhá nejen se spánkem, ale také s psychickými obtížemi. Chmel patří nejen do piva, ale jeho uklidňující účinky pomáhají také při nespavosti.

 

Pokud si netroufnete sami experimentovat, zkuste osvědčenou kombinaci bylin, kterou navrhla zkušená bylinkářka Veronika Horáková. Noční část dvousložkového přípravku Fresh Brain je spojením známých bylin s uklidňujícími účinky – kozlík, levandule a meduňka s o něco méně známou mučenkou. Ta vás bezpečně odnese do říše snů. Denní část přípravku se pak postará o svěží start do nového dne.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení